V dnešní době se stále více žen pouští do podnikání – a dáno dobou i online podnikání. Nezkušeným okem vidíme, jak známí influenceři natočí 10-minutové video a pod ním mají 100.000 shlédnutí, a řekneme si – „vzít kameru do ruky a natočit krátké video bych uměla taky. Když jsou za to tak velké peníze a tolik zájmu, jdu do toho. Brnkačka.“
Realita je však poněkud jiná.
Ty opatrnější z nás naštěstí nastoupí nejprve do online kurzu nebo mentoringu, aby zjistily, jak na to. Pouštět se úplně bez plánu do rozbouřených vod dělají jen ty nejotrlejší, a je otázka, zda je moře nevyplivne hned na prvním opuštěném ostrově.
A tak sledujeme se zájmem, údivem, a pak rozčarováním, co všechno vlastně za tím krátkým 10-minutovým videem, které jsme viděly, a na základě kterého jsme učinily rozhodutí začít podnikat, vězí.
Tolik hodin, dní, měsíců příprav jak obsahu, tak správného osvětlení, natočení až střihu, nemluvě pak o marketingu a budování komunity, komunikace s potenciálními zákazníky, až k prodeji konečného produktu, ať už online kurzu či čehokoliv jiného.
Díky kurzu či mentoringu však máme za sebou náruč zkušenějších žen, které úspěšně navigovaly své lodi podniku, už několikrát zakotvily, zboží na souši prodaly, nakoupily další a vydaly se s posilněnou a obnovenou posádkou klientek dál.
Tyto ženy nám ukazují, jak na to, jak číst nálady moře zákazníků a povětrnostní podmínky světa byznysu. Berou nás za ruku, vysvětlují strategie, podporují nás, ukazují nám, jak napnout plachty, natočit video, vytvořit facebook stránku a rozrůstat skupinu. Předávají nám celé své know-how, abychom dopluly co nejbezpečněji a nejjistěji, kam chceme.
My, posíleny informacemi, napneme plachty marketingu, přečteme náladové moře zákazníků, prozkoumáme situaci na trhu, rozjedeme se a ... nic.
Nespustíme kameru, nenatočíme video, facebook na nás sice bliká, ale skupinu nezaložíme. Některé z žen se možná odváží a vyplují, ale brzy je smete první vlna přepětí a ony si pak potřebují po příliš drsném startu pár měsíců odpočinout v bezpečí souše.
Co se stalo? Proč některé ženy umí vyplout a jiné se zastaví, nelze jít dál, nebo bychom jely jen za cenu, že jdeme přes sebe?
Důvodů je jistě mnoho. Pokud jsi však jako já – odpovědí je vysoká citlivost.
20% lidí v populaci je vysoce citlivých (hypersenzitivních).
Znamená to, že vnímáme senzorické vjemy (světlo, zvuky, pachy, teplotu…) více než ostatní a případně máme i zvýšenou empatii. Prožitky zpracováváme a vnímáme hlouběji než ostatní a potřebujeme déle na jejich zpracování. Emoce jiných vnímáme někdy silněji než naše, a ne vždy je pro nás snadné je oddělit. Potřebujeme více času na to, zvyknout si na nové prostředí, déle než ostatní si zvykáme na novinky, protože vnímáme o tolik více detailů než ostatní.
V rozbouřených vodách podnikání, kdy je pro nás všechno nové, často tápeme, nevíme, čeho se chytit, když na souši bylo vše pevné a na vodě se tak zvláštně kymácíme…
Znamená to, že vysoce citlivé ženy by neměly podnikat?
Nikoliv, jen si potřebujeme podnikání přizpůsobit sobě a svým potřebám.
Vysokou citlivost jsme zdědily, tak jako někdo má černé oči a jiný blond vlasy. My jsme vysoce citlivé a je potřeba, abychom tuto svou vlastnost poznaly a pochopily.
Pokud sis v minulosti připadala divná, okolí Ti říkalo, že si vše moc bereš, třeba Tě řadili k introvertům, nebo být dlouho mezi lidmi či ve velmi vzrušujícím prostředí (poutě, obchodní domy atd.) Tě vyčerpává, zřejmě jsi vysoce citlivá.
Vysoce citlivé ženy a lidé mohou dělat všechno, co dělají jiní lidé.
Jen dopručuji, abychom si našly způsob, jak nám to je nejpříjemnější.
Když ostatní ženy umí vytvořit kampaň a pustit se do prodeje za dva měsíce, OK.
Pro mnohé z nás je ale toto tempo moc rychlé a skončíme tak, že ztratíme kontrolu nad svou lodí, zavadíme o první skálu, a pak potřebujeme několik měsíců na opravu lodi a uklidnění sebe.
Místo toho navrhuji, pojďme dělat věci po svém. Byznys mentorky jsou skvělé, ví, co dělají a tyto informace nám předávají.
Učme se od nich a zároveň se učme poznat své tělo a svoje potřeby.
Je na nás moc rychlé, když máme za měsíc vytvořit video a fb stránku a rozjet kampaň? Dobře, tak pojďme pomaleji. Dejme si měsíc na to, na co ostatní potřebují týden. Není to soutěž, kdo dorazí první.
A kdo vůbec říká, že musíme vyplout na širé moře?
Co když se naše zákaznice pohybují v klidné zátoce a my máme navigovat naši loď přesně tam, za nimi? Do klidné zátoky.
Jak jsem psala výše, 20% žen je vysoce citlivých. To znamená, že ze všech žen osloví můj článek 20% a teprve ony jsou mými srdcovými klientkami.
Je to špatně? Mám malý dosah? Naopak!
Takto snadno se vyselektovala přesně moje srdcová klientka! Vysoce citlivé ženy bude spíš oslovovat žena, která je také vysoce citlivá, dá si svůj čas, aby se cítila dobře sama v sobě a mohla se nacítit na své klientky.
Dopřejme ostatním ženám, aby pluly po moři, inspirujme se jimi a učme se od nich.
My si vyplujeme s klídkem a pohodičkou do klidné zátoky, ve které se krůček po krůčku naučíme kormidlovat, natáčet videa, vytvářet obsah, poznávat svou klidnou komunitu, učit se prodeji.
A kdo ví? Třeba jednou se budeme cítit dost jisté na to, že se svou krásnou lodí vyplujeme z klidné zátoky a pofrčíme si to na velkém moři byznysu spolu s ostatními.
Budeme si pak mávat s našimi mentorkami, které nám s oceněním pokynou hlavou a úsměvem ukáží, kterým směrem se vydat.
Anebo v pohodě budeme plout zátokou, těšit srdcové klientky v zátoce našimi dary a službami. I to je v pořádku.
Autorka článku:
Sandra Woiwode
autorka projektu Žena s citem
průvodkyně a podporovatelka
vysoce citlivých žen
Ráda by ses naučila se svou vysokou citlivostí pracovat a využít jejích darů?
Udělej první krok a objednej si konzultaci: Konzultace pro vysoce citlivé ženy